Història
|
Cronologia: |
||
1844 | Projecte de ferrocarril de Sant Joan de les Abadesses al port de Roses | ||
1845 | El govern atorga a Guillermo Moor la concessió per a la construcció d'un ferrocarril de Barcelona a Camprodón | ||
1847 | Juan Bautista Perera obté la concessió d'una línia de ferrocarril entre les mines de Sant Joan i Barcelona | ||
1856 | Ildefons Cerdà inicia els treballs per un projecte de ferrocarril entre Granollers i Sant Joan de les Abadesses | ||
1857 | Concessió atorgada pel govern a un grup francès que la deixen caducar sense cap rpopòsit de construcció | ||
1863 | S'adjudica la construcció des del principi a Alejandro Bengoechea que no aprofita la concessió | ||
1863 | Es crea la societat del Ferrocarril de Granollers a Sant Joan de les Abadesses | ||
1870 | El baró de Lossy obté la concessió | ||
1873 | Es tranfereix la concessió de la línia a Fèlix Macià i Bonaplata i Eugeni Broccà Sagnier | ||
1874 | El Govern acorda una pròrroga de dos anys per l'acabament de la línia (Guerra Carlina). | ||
1875 | Es posa en funcionament el tram de Granollers a Vic el 8 de juliol | ||
1877 | es transfereix la línia a la companyia "Ferrocarril y Minas de San Juan de las Abadesas" | ||
1879 | Inauguració del tram entre Vic i Torelló (1 agost) i de Torelló a Sant Quirze de Besora (20 octubre) | ||
1880 | El ferrocarril arriba a Ripoll (20 juny) i a Sant Joan de les Abadesses (17 octubre) | ||
1882 | La Societat Catalana General de Crèdit obtè la concessió de la línia de Sant Martí de Provençals a Llerona (4 d'agost) | ||
1884 | La Sociedad Catalana General de Crédito transfereix la concessió de la línia de San Martín de Provençals a Llerona a la companyia FMSJ | ||
1886 | Prolongació de la línia entre Les Franqueses del Vallès i Montcada, el que permet la comunicació directa amb Barcelona | ||
1887 | Fallida de la companyia "Ferrocarril y Minas de San Juan de las Abadesas" (FMSJ) | ||
1890 | Es transfereix la línia a la companyia "Caminos de Hierro del Norte de España" (27 de maig) | ||
1890 | Projecte de tramvia a vapor entre Balenyà i Sant Hilari Sacalm | ||
1910 | Construcció de la nova estació de Vic | ||
1916 | Nou projecte de perllongació del tren cap a Camprodon per l'enginyer José Sangermán | ||
1919 | Entra en servei el primer tram del Transpirinenc des de Ripoll a Ribes de Freser | ||
1922 | Entra en servei el segon tram del transpirinenc fins a Puigcerdà | ||
1925 | Comencen les obres de l'estació de Ripoll, mal ubicada en el seu projecte | ||
1928 | Electrificació de la línia a 1500 volts i entrada en servei de les unitats 7000 | ||
1928 | Decret incomplert que pretenia la reconversió de la línia a ample europeu i posar-la en marxa per l'exposició de 1929 | ||
1929 | Entra en servei el tram internacional entre Puigcerdá i Latour de Carol | ||
1936 | La línea sofreix alteracions degudes a la guerra civil. | ||
1939 | Bombardeig de l'estació de Ripoll, destrucció d'estacions, obres de fàbrica i ponts en la retirada republicana. | ||
1940 | Una pluja torrencial provoca desperfectes importants a la línia | ||
1941 | Es crea RENFE, que unifica l'explotació de les línias d'ample ibèric | ||
1948 | Un grup guerriller mor un policia i fereix a un altre entre La Farga de Bebié i Ripoll | ||
1965 | Canvi d'electrificació a 3000 volts. | ||
1965 | Una esllevissada del terreny mor dos obrers i fereix altres quatre el 23 d'octubre | ||
1967 | La "Unión Minera Vasco Leonesa" deixa l'explotació de les mines d'Ogassa. | ||
1979 | Accident tràgic a Les Franqueses del Vallès | ||
1980 | Es suspèn el servei entre Ripoll i Sant Joan de les Abadesses pel mal estat de les vies. | ||
1984 | Al·legant causes econòmiques, RENFE pretèn tancar la línia per trams. Es mobilitza la població i s'evita el seu tancament. | ||
1988 | Circulació de trens Pullman entre Barcelona i Ripoll. | ||
1988 | Entra en servei el CTC entre Montcada i Vic | ||
1989 | El descarrilament d'un tren Corail en l'encreuament de Latour de Carol obliga a reformar la disposició atípica de vies, acortant el tram de via d'ample ibèric. | ||
1991 | Es suprimeix el servei postal ambulant | ||
1991 | Es tanca al trànsit el branc entre Granollers Centre i Les Franqueses del Vallès | ||
2000 | Es treu la via del tram Granollers-Les Franqueses | ||
2003 | S'inauguren les obres d'integració urbana a Vic. | ||
2004 | S'acaben les obres de renovació de via i electrificació en el tram Vic Borgonyà | ||
2004 | Supressió del servei entre Torelló i Ripoll durant 4 mesos per la renovació integral de via i infraestructura | ||
2005 | Celebració del 125è. aniversari de l'arribada del tren al Ripollès |
En 1876, i partint de l'estació de Granollers Centre neix la línia de les mines d'Ogassa, va arribar fins a Sant Joan de les Abadesses 4 anys més tard. Aquesta línia es va plantejar des d'un bon començament amb tracció vapor.
Posteriorment es va plantejar fer un branc que unís Ripoll amb Puigcerdà que, degut als forts pendents de la línia es va replantejar amb tracció elèctrica. Va començar a funcionar el 1919 fins a Ribes de Freser, en 1922 va arribar a Puigcerdà i en 1929 fins Latour de Carol. Juntament amb l'electrificació de la nova línia del Transpirinenc es va realitzar la resta de la línia del tren de Sant Joan de les Abadesses.
Restava un tram que es va començar a realitzar desprès de l'unió dels altres dos traçats que portaria, mitjançant una línia pròpia el tren des de Les Franqueses del Vallès fins a Montcada Bifurcació, unint-se directament amb la línia de Manresa. Això va passar en ésser anexionades a la Companyia Nort. En el centenari de l'entrada en funcionament de la línia es va tancar definitivament el branc de Sant Joan de les Abadesses degut al seu escàs trànsit el 1980.
En 1984 y debido al cierre masivo de líneas deficitarias, esta línea estuvo a punto de desaparecer, pero sólo fue un año más tarde el ramal (que era de mercancías) que unía Granollers Centre con Les Franqueses del Vallès.
La única cosa que ha anat desapareixent de la línea és el trànsit de mercaderies, restant de forma residual o puntual aquest tipus de trànsit.
Amb el començament de les obres de soterrament parcial de l'estació de Vic es realitza una renovació, en primer lloc de la catenària i línia de contacte, posteriorment es van renovar les sots-centrals que donaven energia a la línia i finalment es va renovar part de la via amb travesses monobloc preparades pel canvi d'ample de via.
Però amb les renovacions sofertes, les darreres molt agressives, s'ha perdut l'essència de la línia que encara perdura en alguns ponts i obres de fàbrica, però que a les estacions (que fins i tot han perdut el seu color vermell original) s'ha desdibuixat la seva estructura original, sent les que més perjudici han tingut les més allunyades de Barcelona, que han passat a ésser veritables baixadors sense cap servei afegit.
Malauradament ha succeit el mateix en el costat francès, i s'han desmantellat estacions i s'ha deixat el mínim imprescindible per l'encreuament de trens.
Les dues estacions internacionals de la línia s'abandonen a la seva sort, especialment la de Puigcerdà, i desapareix el trànsit de la línia UIC cap Espanya, restant com a testimonial el tren regional que uneix Barcelona amb Latour de Carol.