Presentació

Transpirenaico

Amb aquest nom, encara que inexacte, es coneix la línia de via única que uneix Barcelona amb Latour de Carol. Es composa de dues línies ben diferenciades:

- Sant Martí de Provençals a Sant Joan de les Abadesses

- Ripoll a Latour de Carol

En l'actualitat és la línia 222 d'ADIF, y té com a itinerari establert Montcada-Bifurcació a Latour de Carol.

Pel costat francès té el mateix nom i el fa forma la línia secundària 672.000 de RFF que comença a Portet-Saint-Simon, en la línea internacional de Toulouse a Hendaye i acava a Latour de Carol on conecta amb el transpirinenc espanyol.

En aquesta plana explicarem l'història de les línies i els canvis que s'han produït des de la seva posada en funcionament fins l'actualitat, i intentarem desentretranyarem l'història i els secrets de les línies, de les més belles de França, Catalunya i d'Espanya i la que té les rampes més dures en adherència del Pirineu (en alguns llocs arriba al 4%), i on el tren convencional arriba a la cota més alta de Francia a l'estació de Porté-Puymorens amb 1562 m. i d'Espanya a dins del túnel de Toses amb 1494 m.